- Workshop 1:
Forandringer og modstand - Workshop 2:
Håndtering af konflikter - Workshop 3:
Coaching af ledere - Workshop 4:
Trivsel og stress på arbejdspladsen
Alle organisationer – private som offentlige – er i disse år under konstant pres for forandring og udvikling. Det stiller krav om en ledelse, der er i stand til at tilrettelægge og gennemføre konstruktive udviklingsprocesser.
Men kravet om udvikling går ofte hånd i hånd med modstand. Så forandringsledelse må nødvendigvis medtænke og håndtere den psykologiske reaktion på forandring.
Udfordringen for den moderne leder lyder derfor: Det er ikke modstand, der hæmmer udviklingen, men lederens måde at håndtere modstanden på.
Målgruppe
Ledere, HR-medarbejdere, konsulenter og andre, der arbejder med forandrings- og udviklings-
processer.
Formål
Det overordnede formål med denne workshop er at ruste den enkelte leder (eller forandringsagent) til at gennemføre konstruktive udviklingsprocesser i eget område som en del af ledelsesopgaven.
Udbytte:
Teori: | At deltagerne stifter bekendtskab med teori og erfaringer om modstand og udviklingsarbejde på individ-, gruppe- og organisatorisk niveau. |
Bevidsthed: | At den enkelte deltager bliver bevidst om medarbejdernes – og sine egne – forsvarsreaktioner og -mekanismer. |
Færdigheder: | At deltagerne bliver i stand til at medtænke og medinddrage modstand som en naturlig del af ethvert forandrings- og udviklingstiltag |
Metode: | At deltagerne får en række konkrete værktøjer med hjem til at designe og gennemføre udviklingsprocesser. |
Konflikter kan opstå på alle arbejdspladser og det er lederens opgave at registrere dem, tage dem op og gøre noget ved dem. Konflikter giver mulighed for udvikling. Det er måden de løses på, som afgør om de fører til vækst og udvikling eller stagnation og brud. At kunne forholde sig undersøgende og konstruktivt til konflikter er derfor en nøglekompe- tence i moderne personaleledelse.
Målgruppe
Ledere, HR-konsulenter og arbejds- og organisationsspsykologer.
Formål
Det overordnede formål er at styrke deltagernes evne til at analysere, forstå og håndtere personalekonflikter og dermed får udvidet sine professionelle handlemuligheder.
Udbytte:
Teori: | At deltagerne får kendskab til konfliktteori, forskellige niveauer og typer af konflikter, samt teori om mediation og konfliktmægling. |
Bevidsthed: | At den enkelte deltager bliver bevidst om, hvilket niveau konflikten udspiller sig på og hvilken indgriben, der vil være mest hensigtsmæssig. |
Færdigheder: | At deltagerne bliver bedre til at gribe konstruktivt ind i konfliktfyldte situationer så hurtigt som mulig. |
Metode: | At deltagerne får en række konkrete værktøjer med hjem til at forebygge og håndtere personalekonflikter. |
En spændende workshop over 1-2 dage, hvor du lærer hvordan du kan hjælpe ledere til at udvikle deres kompetencer gennem dialog.
Coaching er et enkelt og virkningsfuldt udviklingsværktøj, hvor man ved at bruge en særlig samtalestruktur og en række forskellige samtaleteknikker kan yde hjælp til selvhjælp – og dermed være et alternativ til traditionel rådgivning.
Workshoppens formål er at give deltagerne viden, metoder og træning i at gennemføre coachende samtaler. Samtaler, der gør dig til en kvalificeret sparrings- og samtalepartner. Samtaler, der rykker noget…
Udbytte – Denne workshop giver dig:
= Introduktion til coaching og dets oprindelse
= Indsigt i hvad coaching er og ikke er
= En vifte af ideer og værktøjer til at gøre en konstruktiv forskel som samtalepartner
= Mulighed for erfaringsudveksling med personer, der har job som dig selv
= Sparring på egne aktuelle opgaver
= Træning i coaching og feedback fra erhvervspsykolog
En arbejdsplads med et godt psykisk arbejdsmiljø – eller høj social kapital – giver mere effektivitet og produktivitet.
En god arbejdsplads er ikke noget, man får. Det er noget, ledere og medarbejdere skaber i fælles-skab. Men hvordan gør man det? I denne workshop formidles og drøftes en række fundamentale spørgsmål om hvad der skaber hhv. en god og dårlige arbejdsplads, herunder hvad kan ledelsen gøre og hvad kan den enkelte medarbejder gøre?
Målgruppe
Ledere og medarbejdere i samme afdeling – eller gruppen af ledere i den samme afdeling, division eller virksomhed
Formål
Det overordnede formål er give deltagerne indsigt i trivsel og stress på arbejdspladsen med henblik på at skabe en sund arbejdsplads.
Udbytte:
Viden: | Deltagerne får indsigt i stress og stresssymptomer, samt bliver bekendt med faktorer på arbejdspladsen, der fremmer risikoen for stress eller muligheden for trivsel. |
Færdigheder: | Deltagerne får værktøjer, modeller og råd om, hvordan ledelse og medarbejder i fællesskab kan forebygge stress i hverdagen, og hvad man gør, hvis en medarbejder – eller kollega – får stress. |
Bevidsthed: | Den enkelte deltager bliver bevidst om, hvad stress er, hvad der skal holdes øje med hos sig selv og ved hvad der kan gøres for at forebygge stress eller håndtere stress, hvis det opstår. |